Terug naar cases

Verbeteren welbevinden voor en door (internationale) studenten in Arnhem

Bij sommige onderwerpen weet je dat iets moet veranderen, de waarom is niet te ontkennen. Echter, door het ontbreken van een toegankelijke hoe is vooruitgang minimaal. Hoeveel energie je er ook aan besteedt. Herkenbaar? Wel voor veel onderwijsinstellingen tijdens de tweede lockdown in het najaar van 2020. Welbevinden onder studenten was al jaren een thema, maar tijdens de donkere maanden zonder positieve vooruitzichten bereikte het een kritische grens. Zeker voor internationale studenten. Niet in staat om bekenden op te zoeken of naar hun thuisland af te reizen. Hoe hier in regio Arnhem mee om is gegaan lees je in deze case.

(T)huis in Arnhem

Eind 2020 namen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Arnhem Studiestad en Arnhem Student Point (ASP) het initiatief om hier iets aan te doen. Ondersteund door een subsidie vanuit ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om regionale oplossingen aan te jagen. Al snel bleek het niet eenvoudig om tot een oplossing met breed draagvlak te komen. Generatie bèta werd gevraagd te faciliteren om tot een werkende oplossing te komen.

Activeer en faciliteer een multidisciplinair team van professionals en (internationale) studenten. Co-creëer een oplossing met draagvlak die bijdraagt aan welbevinden. Lever hiermee een bijdrage aan het wederkerig verbeteren van de relatie tussen studenten, de stad Arnhem en lokale ondernemers. Treed op als sparringpartner en adviseur.

Ontwikkelen met de doelgroep

Na een actieve lobby werd een groep met bevlogen studenten gevonden die wilden participeren in een design traject en opvolgend de rol van ambassadeur wilden vervullen. Deelnemers uit Iran tot Ierland, van VS tot uit Arnhem zelf. Afkomstig van de verschillende instellingen voor hoger onderwijs in de regio.

Denken over een interventie is ook een interventie

In verschillende online sessies werkten de deelnemende studenten en vertegenwoordigers samen en gelijkwaardig een designproces. Waarvan het onderzoeken en uitdiepen van het probleem de eerste sessie besloeg. Een stap waar trajecten vaak door mislukken is het van verschillende kanten bekijken van het probleem.

80% van de oplossing is het probleem begrijpen

Het menselijke als centraal uitgangspunt

Uit interviews met mensen uit het werkveld en een benchmark ontstonden doelstellingen als blijvende netwerken tussen studenten. Ook het verdiepen van de wederkerige relatie tussen stad en student kwam terug.
In de interactie tussen studenten en vertegenwoordigers werd onbedoeld over wij en zij gepraat. De studenten en de anderen. Onbedoeld creëerde dit afstand. Dit werkte remmend bij het samen tot iets nieuws komen.
Door echt in elkaars leven te verdiepen kreeg de vraagstelling nog een extra dynamiek. Hoe kun je mensen helpen hun diepere emoties beter te uiten en wat kun je doen om studenten die net in Nederland zijn gearriveerd goed voorbereid te laten starten?
Uit een enorme berg met inzichten werden deze constateringen het uitgangspunt in het vervolgtraject.

Ontwerpen

Storyboard Design Sprint Generatie bèta
Storyboard prototype ‘welcome box’

Met verschillende design technieken werden oplossingen bedacht en uitgewerkt. De keus viel op een fysieke ‘welcome box’ met leuke en nuttige informatie over de stad en studeren in Nederland. De box wordt overhandigd door een ervaren internationale student tijdens de introductieperiode. De box kent ook een online variant. Waar allerlei nuttige info terug te vinden is. Van events tot steunpunten als het even wat minder gaat.

Human connections tijdens online sessies

Naast de uitkomst gebeurde er nog iets bijzonders. Door de gesprekken leerden de deelnemers elkaar kennen en mede door het thema op een deeper level. Ondanks dat het meeste online plaatsvond. De groep zocht elkaar op als iemand het lastig had en na versoepelingen in de coronaregels om het student-zijn te vieren.

Uitkomsten

De ontwerpende manier van werken droeg in belangrijke mate bij aan het resultaat en nieuwe inzichten. Ook toonde het weer aan dat wanneer een multidisciplinaire groep tijdelijk en met focus aan hetzelfde werkt, een nieuw ‘wij’ kan ontstaan. Zelf wanneer je het proces van achter een scherm doorloopt.

Student City Challenge 2021 Generatie bèta
Student City Challenge 2021

De lessen en inzichten uit het traject worden meegenomen naar o.a. Student City Challenge 2022. Complexe uitdagingen zijn namelijk nooit klaar. Zeker omdat leren het doel is, om stap voor stap verder te komen.

Herken je een eigen uitdaging is deze case? Dan herken je waarschijnlijk ook het machteloze gevoel wanneer het niet lukt om mensen echt betrokken te krijgen. Hoeveel energie je er ook in steekt.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem contact met ons op.

Heb je ook een interessant vraagstuk?

Ontdek dan snel wat we voor je kunnen betekenen.

Contact Over ons

Bekijk onze andere cases