Je hebt of werkt bij een organisatie van naam. Zeker in de branche waar je actief bent. Herkenbaar?
Centraal beheer is zo’n organisatie. Met een sterke merkassociatie door de ‘even Apeldoorn bellen’ reclames. Maar net als de analoge telefoon met kabel, moet Centraal beheer met zijn tijd mee gaan om relevant te blijven. Naast een duidelijke koers is het belangrijk hoe je dit naar de praktijk van je klanten vertaalt. Zonder het dagelijkse eronder te laten lijden.
Ontwikkel een nieuwe dienst voor een relevant probleem binnen het MKB; verzuim.
Het MKB beslaat 80% van de 2.1 miljoen bedrijven in Nederland. Het is de ruggengraat van onze economie en op alle denkbare vlakken divers. Dit maakt het uitdagend en interessant. En het roept om goede segmentatie.
Met een multidisciplinair kernteam zijn we begonnen met analyse en onderzoek. En het bestuderen en spreken van specifieke mensen. Intern en extern. Wat houdt mensen echt bezig, welke behoeften zijn er en wat speelt daaromheen?
Met de belangrijkste informatie op tafel kon een scherpere probleemstelling geformuleerd worden. Deze vormde het startpunt voor een Design Sprint. Een pressure cooker om in 5 dagen van probleem naar gevalideerde oplossing te komen.
De diverse groep, een tekenaar en een UX designer zorgden voor een krachtige combinatie van expertises en persoonlijkheden.
Met technieken uit design werd de creatieve potentie geactiveerd en versterkt. Dit resulteerde in verschillende invalshoeken en oplossingen. Een combinatie bleek het meest gedragen concept. Een nieuwe combinatie van een bestaand aanbod én unieke – binnen de verzekeraar aanwezige – expertise.
Op de laatste dag van de Design Sprint werd een prototype getest bij de doelgroep. Een spannend en kwetsbaar moment, maar ook bijzonder en inzicht gevend. Zeker toen duidelijk werd dat het gekozen idee ‘bij zou dragen aan een betere nachtrust’ voor ondernemers. Uit de gesprekken kwamen tevens waardevolle tips om de oplossing te verbeteren. De validatie was goed genoeg om door te gaan met ontwikkeling.
Na de zogenaamde problem-solution validatie komt de periode van testen en door ontwikkelen. Het is enorm belangrijk om niet te snel te lanceren. Een product of dienst kan slagen of mislukken op details. Details vindt je door in elke fase feedback op te halen en niet in één rechte lijn naar de eindstreep toe te werken. Het volgen van het Stagegate model helpt hierbij, waarbij het denken als een startup (zo veel mogelijk leren met zo weinig mogelijk effort) leidend is om kans op aanslaan te maximaliseren.
Een iteratieve aanpak die overigens nog wel eens kan bijten met het ritme van andere organisatieonderdelen en belangen.
Realiseer je dat een oplossing of een andere manier van werken niet vanzelfsprekend met gejuich ontvangen wordt. Dit hoort erbij. Buy-in van stakeholders en een duidelijk verhaal helpen hierbij. Door vertrouwen in het proces te houden, elkaar te steunen en energie te halen uit de bevestiging van de eindgebruiker, kom je hier wel doorheen.
Een dienst die klein MKB helpt om het risico op langdurig verzuim van medewerkers te managen met een dienst die on-demand kan worden afgenomen: de verzuimhulp.
Wil je ook met een nieuwe oplossing de koers van je organisatie aan de doelgroep tonen? Bekijk hier onze expertises.