De term Design Thinking valt steeds vaker. En toch is het niet nieuw. Integendeel. De werkwijze ontwikkelt zich sinds de jaren zestig als een creatieve manier om complexe vraagstukken op te lossen. Een tijd waarin design nog vooral diende om dingen op te leuken.
Waar komt de werkwijze vandaan en wat maakt het zo breed toepasbaar? Dat leg ik je uit in deze blog.
Design Thinking is a human centric-centered approach to innovation. It draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology and the requirements for business succes – Tim Brown CEO IDEO
De toepassing van mensgericht design methodes nam een vlucht toen het ruim tien jaar geleden haar weg vond naar business- en ontwerpscholen. Sindsdien wordt Design Thinking steeds meer ingezet om vorm en richting te geven aan innovatie. Het biedt organisaties een praktische aanpak voor complexe vraagstukken.
Toen een aantal grote Amerikaanse bedrijven het toepasten bij de ontwikkeling van nu iconische producten (zoals Pepsi Zero en de Apple IPhone) waaide de methodiek definitief over.
Wanneer mensen Design Thinking kennen, is het vaak van het hoofdproces in 5 fases (Empathie, Definiëren, Ideevorming, Prototype en Testen). De basis hiervoor werd gelegd door Hasso Plattner van d.school. Het hielp enorm voor de toegankelijkheid, waarbij eenvoud niet verward moet worden met gemakkelijk. In de oplossingsgerichte aanpak zit het samenspel tussen ontwerper en gebruiker geborgd. Het is een zeer iteratief proces, waarbij steeds wordt gewisseld tussen het eigen perspectief en dat van het team. De methode is er echter niet aan de 5 fases gebonden. Dit geeft de mogelijkheid om de werkwijze rond een specifiek vraagstuk te plooien.
Onder het geweld van post-its en gefocuste mensen is het voor een buitenstaander niet eenvoudig om de echte waarde (en schoonheid van de methode te zien. De essentie van Design Thinking gaat om de manier van denken en het benadrukken van cognitieve flexibiliteit. Openminded, vooruit- en terugkijken, met het oog op de behoefte van de mens. Met als ultiem doel om betere dienstverlening en klantervaringen te bieden.
Het is deze grondhouding, de 5 fases en de 5 fundamenten van Design Thinking die het als een bijzonder waardevol instrument maken om verrassende vorm en richting te geven aan innovatie.
Wil je de nieuwe koers van je organisatie met daden aan de markt tonen? Met nut, schoonheid en waarde voor degenen die voor jou het meest belangrijk zijn?